Blog

Spoorwegmuseum

Utrecht Centraal station is het drukste treinstation van Nederland vanwege zijn centrale ligging in Nederland en connectie met het Duitse spoornetwerk. Voor deze reden is het dan ook niet gek dat het Nederlands Nationale spoorwegmuseum zich in Utrecht bevindt. Een voormalig treinstation in Utrecht genaamd Maliebaan is het toneel van de historie van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Het spoorwegmuseum is opgericht in 1927 en zat toen in een van de hoofdgebouwen van de Nederlandse Spoorwegen, ook in Utrecht. Op dat moment was de collectie van het spoorwegmuseum nog klein. In 1954 verhuisde het museum naar het Maliebaan station. Deze verhuizing gaf de mogelijkheid om de collectie van het spoorwegmuseum uit te breiden met historische spoorweg apparatuur. De grootste trekpleister van het spoorwegmuseum is de lange lijn van historische stoomtreinen.

Collectie Spoorwegmuseum Utrecht

Toen het spoorwegmuseum verhuisde naar de Maliebaan in Utrecht, bestond het uit twee gedeeltes. De rechtervleugel bestond uit de historische collectie en de linkervleugel bestond uit de moderne collectie. De collectie bestond vooral uit model bruggen en treinen. Daarnaast waren er ook veel schilderijen, documenten en spoorwegapparatuur te bewonderen. In 1989, is er een spoorweg landschap aangelegd. Hierdoor werd het mogelijk om ritjes te nemen in echte maar ook model treinen. In 2002 is het hele spoorwegmuseum hervormd tot een Utrechts treinstation uit de 19de eeuw. Onderdelen van zo een treinstation uit de 19de eeuw waren een stationshal, vrachthal, eetzaal, wachtruimte voor de eerste, tweede, en derde klas, en de zeer exclusieve Koninklijke wachtruimte.

Hervorming van het Spoorwegmuseum

Door de hervorming van het spoorwegmuseum is de achterkant van het museum in 4 werelden verdeeld. Deze werelden heten De Grote Ontdekking, Droomreizen, Stalen Monsters en De Werkplaats. In de wereld van de Grote Ontdekking is de historie van treinen in de vroege 19de eeuw te zien. In de wereld van Droomreizen is te zien hoe de glorie dagen van internationaal treinreizen rond 1900 eruit zagen, waar de nadruk ligt op de Oriënt Express. In de zaal Stalen Monsters is te zien hoe het treinverkeer eruitzag in de jaren 1930 en 1940. De toer eindigt in de Werkplaats hal waar alle grote treinen te zien zijn. In een apart gebouw is de Vuurproef gevestigd. Dit is een museale attractie die je door 200 jaar spoorweggeschiedenis neemt. Deze redesign van het spoorwegmuseum heeft ervoor gezorgd dat het een aantrekkelijk en druk bezocht museum is geworden. Hierdoor is dit museum ook geschikt voor de bedrijfsuitjes van Mister Utrecht. Onze interactieve games leiden je door het spoorwegmuseum en geven je een goed overzicht van de historie van treinreizen in Utrecht en in Nederland. De huidige collectie van treinen die in Utrecht staan bestaat vooral uit stoomlocomotieven, elektrische locomotieven, diesel locomotieven, wagons, vrachttreinen en trams. Zo is er een replica van de eerste Nederlandse stoomlocomotief te zien genaamd De Arend. Daarnaast kan je ook de eerste Nederlandse elektrische locomotief zien, maar ook de Koninklijke trein, die vroeger gebruikt werd om de koninklijke familie te vervoeren.

Spoorwegmuseum Utrecht

Leuk weetje: Om alvast in de sfeer te komen, rijden er ook om het uur treinen tussen Utrecht Centraal en het spoorwegmuseum.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden om het Spoorwegmuseum te betrekken in uw bedrijfsuitje of teambuilding? Neem dan contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *